Het Rosie project | Recensie - Leesboekenenmeer
Boeken Roman

Het Rosie project | Recensie

Het Rosie project; Een roman over de autistische Don Tillman die op zoek is naar een vrouw

Een tijdje geleden viel mijn oog, geen idee meer waar het was, op het boek Het Rosie project van Graeme Simsion. Een boek over een autistische man die op zoek is naar een vrouw. Als moeder van een zoon met het syndroom van Asperger was ik gelijk geboeid door het thema en wilde ik de trilogie graag lezen. Vandaag de recensie van deel 1: Het Rosie project.

Het Rosie project

Het Rosie project vertelt het verhaal van de autistische Don (Donald) Tillman. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is hoofddocent genetica aan de universiteit. Don is sociaal erg onhandig en is daardoor nog nooit verder gekomen dan een eerste date. Wanneer hij een presentatie geeft over autisme weet hij feilloos dat de kinderen die bij de presentatie aanwezig zijn autistisch zijn, maar bij zichzelf herkent hij de symptomen niet. Het zorgt wel voor een hilarische gebeurtenis die er weer voor zorgt dat de presentatie in ieders geheugen gegrift is…

Op zoek naar een vrouw

Don is bijna op de helft van zijn leven (40 jaar) en hij vindt het tijd worden voor een vrouw. Na “Het ijsjesincident” besluit Don een vragenlijst op te stellen van maar liefst 16 pagina’s, dubbelzijdig beschreven, die hem moeten helpen bij zijn zoektocht. De vrouw die aan deze lijst voldoet is de perfecte levensgezellin voor hem.

Maar dan komt Rosie Jarman in zijn leven. Ze zorgt ervoor dat Don ontzettend verward raakt. Rosie is volgens de vragenlijst namelijk verre van perfect, maar wel intelligent en de mooiste vrouw die hij ooit heeft gezien. Ze vertelt Don dat ze op zoek is naar haar biologische vader en hij besluit haar te helpen bij haar zoektocht. Een beslissing die volkomen irrationeel is en zorgt voor nog meer hilarische gebeurtenissen zoals “Het Jasjesincident”.

Mijn mening over Het Rosie project

Zoals ik in de inleiding al aangaf ben ik moeder van een kind met het syndroom van Asperger. En stiekem zie ik best wel eens op tegen zijn toekomst. Zal hij wel gelukkig zijn? En is hij in die toekomst dan alleen of vindt hij toch een fijne vrouw die hem neemt zoals hij is, maar hem af en toe toch een spiegel voorhoudt? Ik was dan ook enorm benieuwd, ondanks dat het een roman is, I know, naar het verhaal. En, goddank, ik vond het fantastisch! Het merendeel van de scènes die beschreven worden zijn enorm herkenbaar. Veel scènes, vooral de scène van “Het ijsjesincident”, zie ik in het echt zo gebeuren. En, laat ik eerlijk zijn, dat is zorgelijk en komisch tegelijk.

Al met al heb ik genoten van Het Rosie project en ik zie nu al uit naar deel 2 Het Rosie effect en 3 Het Rosie resultaat!

Gera Stockschen

In steekwoorden omschrijf je mij het beste als: boekenwurm, blogger, virtueel assistent. Bovenal vrouw van de liefste en moeder van de 4 leukste kinderen. Ook nog eens gek op eten en een echte levensgenieter die moeilijk stil kan zitten.

«

»