Boeken Literaire thriller

Recensie | De reünie, Simone van der Vlugt

De reünie

In de herfstvakantie gunde ik mezelf de tijd om af en toe te verdwijnen in een goed boek. Mijn e-reader staat nog vol met boeken die roepen om aandacht. Ik begon met “De reünie” van Simone van der Vlugt.

Het verhaal van “De reünie”

De aankondiging van een middelbareschoolreünie zet Sabines leven plotseling op zijn kop. Het rakelt een belangrijke gebeurtenis uit haar jeugd op: de verdwijning van haar klasgenoot Isabel. Ooit waren zij hartsvriendinnen, maar toen Isabel zich ontpopte tot het populairste meisje van de school liet zij Sabine plotseling links liggen. En dat was niet het enige wat Isabel haar aandeed. Toch voelt Sabine zich enorm schuldig, misschien zou Isabel nooit verdwenen zijn als Sabine met Isabel mee naar huis was gefietst die bewuste dag.

Nu, tien jaar later, is er nog steeds dat knagende schuldgevoel en komen er steeds meer flarden van herinneringen aan die tijd terug. Ze begint te wroeten in het verleden en komt steeds dichter bij het ware, angstaanjagende verhaal van Isabels verdwijning…

Hoe vond ik “De reünie?”

Het verhaal wordt langzaam opgebouwd en begint bij het voorstellen van het hoofdpersonage. Nadat Sabine een jaar uit de running geweest is door een burn-out, pakt ze haar werk als secretaresse bij De Bank weer op. Er is echter het een en ander verandert op de werkvloer, waar ze enorm aan moet wennen. Dan ontmoet ze een kennis van vroeger, Olaf, die ook werkzaam is bij De Bank. De twee spreken een aantal keer met elkaar af, maar Olaf lijkt niet te zijn zoals hij zich voordoet.

Dan ontvangt Sabine de uitnodiging voor de reünie. Plotseling komen er flarden terug van de periode rondom de dag dat Isabel verdween. Het trekt Sabine terug naar haar geboorteplaats Den Helder, waar ze op onderzoek uitgaat om te ontdekken wat er precies van die mistflarden klopt. Als ze haar vroegere jeugdliefde Bart weer tegenkomt besluit ze toch naar de reünie te gaan. De twee pakken tot grote woede van Olaf de draad weer op. Hij wordt zo agressief dat Sabine denkt dat hij iets te maken kan hebben met de verdwijning van Isabel.

Vanaf de eerste pagina weet het verhaal me te grijpen. Het maakt dat ik ieder moment aangrijp om het boek erbij te pakken en weer een hoofdstuk (plus een beetje extra) te lezen. Iedere keer komen er nieuwe feiten aan het licht waardoor “De reünie” interessant is tot de laatste letter.

Specificaties

Titel: De reünie

Auteur: Simone van der Vlugt