De vleermuisman
Boeken Literaire thriller

Recensie | De vleermuisman, Jo Nesbo

In mei sprak ik met mezelf af dat ik het lezen weer op wilde pakken. Het hoefden echt geen hoofdstukken tegelijk per keer te zijn, al was het maar minimaal 5 minuten per dag. Voor ik begon met bloggen was lezen namelijk mijn grootste passie. Ik verslond boeken bij de vleet. Met de komst van een eigen bedrijf en twee baby’s schoot lezen er helaas al snel bij in. Ik begon vlijtig met “De vleermuisman” van Jo Nesbo. Nu de hamvraag, wat vond ik van het boek?

Wie is Jo Nesbo

Jo wie? Jo Nesbo is Noors, schrijver en in eigen land aardig bekend als zanger van een populaire band. Voordat hij begon als schrijver van misdaadverhalen en kinderboeken was hij ook nog eens profvoetballer. Helaas voor hem moest hij zijn voetbalcarrière voortijdig staken wegens problemen met zijn knieën. Je kunt dus wel de voorzichtige conclusie trekken dat Nesbo een veelzijdig man is!

Harry Hole

De hoofdpersoon in zijn thrillers is de politieagent Harry Hole. Harry weet met briljante inzichten doorbraken te creëren in onderzoeken die vast dreigen te lopen. Helaas voor Harry heeft hij ook een duistere kant. Zo is hij aan alcohol verslaafd, wat keer op keer tot problemen leidt. Zijn kwaliteiten als agent maken voor zijn meerderen echter zo veel goed dat ontslag hem bespaard blijft. Daarbij zorgt de duistere kant van Harry er wat mij betreft voor dat je je als lezer met hem kunt identificeren. Het maakt hem menselijk.

Het verhaal van “De vleermuisman”

In “De vleermuisman” wordt Harry Hole door zijn superieuren naar Australië gestuurd. Hij moet de Australische politie bijstaan bij het onderzoek naar de moord op de Noorse actrice Inger Holter. Maar de moord is eigenlijk niet de enige reden voor deze gedwongen vakantie.  Harry overleefde kort voor zijn vertrek ternauwernood een auto-ongeluk waarbij zijn collega om het leven kwam. Sindsdien dompelt Harry zich onder in de alcohol.

Het verblijf van Harry in Sydney voert hem naar de duistere kanten van de stad waar de vrolijke toerist nooit zicht op krijgt. Het verhaal leidt naar een oude Aboriginalvertelling over de vleermuisman, die tot leven wordt gewekt door misdaad. En waar de vleermuisman ontwaakt, verschijnt de dood onder de stervelingen.

Hoe vond ik “De vleermuisman”?

Het boek “De vleermuisman” heb ik met veel plezier gelezen. Zoals ik eerder al aangaf vind ik het erg prettig dat Harry Hole, juist door alle problemen waar hij tegenaan loopt, heel menselijk is weergegeven. Het zorgt ervoor dat je je als lezer met hem kunt identificeren. Het verhaal blijft verrassend van het begin tot aan het einde. Ken je dat gevoel dat je een spannende actiefilm aan het kijken bent en totaal meegezogen wordt in het verhaal? En je blijft verbazen over de ontwikkelingen? Dat is waar ik tijdens het lezen regelmatig aan moest denken. Het is voor een schrijver niet makkelijk om dat gevoel op te roepen, maar het is Jo Nesbo wat mij betreft zeer goed gelukt. Het maakt dat je het boek steeds weer oppakt om verder te lezen om te weten te komen hoe het afloopt. En ik kan je vertellen dat de afloop zeker verrassend is!

Specificaties

Titel: De vleermuisman

Auteur: Jo Nesbo