Boeken Ouderschap

Recensie | Het nieuwe borstvoedingboek

Borstvoeding; Recensie Het nieuwe borstvoedingboek; Alles wat je moet weten over borstvoeding

Als je zwanger bent komt hoe dan ook de volgende vraag voorbij: ga ik borstvoeding geven, of niet? Omdat wij mensen, helaas, vrij ver van de natuur af zijn komen te staan weet je als vrouw zijnde vaak niet goed hoe borstvoeding in zijn werk gaat. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om je al tijdens de zwangerschap goed in te lezen. Een boek wat ik een echte aanrader vind (spoiler?) is Het nieuwe borstvoedingboek. Ik zal je in deze recensie uitleggen waarom.

Borstvoeding

Alle 4 mijn kinderen hebben, de ene wat langer dan de ander, borstvoeding gekregen. Baby nummer 1 kreeg, met name door mijn onzekerheid, maar een paar maanden borstvoeding. De tweede kreeg borstvoeding maar dat stopte toen hij een maand of 9 oud was omdat ik zwanger werd van nummer 3. Nummer 3 kreeg maar liefst bijna 3 jaar moedermelk en nummertje 4 is nu 3 maanden onderweg. En, zoals het nu lijkt, gaan we daar voorlopig lekker mee door!

Slaaptraining vs borstvoeding

Ergens in 2015 wilden mijn ouders mij graag een boek cadeau doen: Baby in een droomritme. Waarschijnlijk omdat ons tweede exemplaar pertinent weigerde te slapen als hij ook maar dacht dat hij alleen was. Maar we redden ons wat slapen betreft prima op onze eigen manier en ik wilde daarom liever een boek over borstvoeding. Het werd toen het boek Borstvoeding, geschreven door Mary Broekhuijsen (ervaringsdeskundige en lactatiekundige IBCLC) en Stefan Kleintjes (kinderdiëtist en beheerder van borstvoeding.com). Inmiddels is het boek Borstvoeding herschreven door Stefan Kleintjes en Gonneke van Veldhuizen en heeft het de verrassende titel Het nieuwe borstvoedingboek gekregen. Het bevat alles wat in het boek Borstvoeding staat, maar is helemaal geüpdatet en bevat een aantal extra’s.

Het nieuwe borstvoedingboek

Ben je van plan om na de geboorte van je baby borstvoeding te gaan geven? Dan is Het nieuwe borstvoedingboek hét boek wat je tijdens je zwangerschap al in huis zou moeten hebben! Waarom? Omdat Het nieuwe borstvoeding echt alle informatie over borstvoeding bevat die je als aanstaande ouders nodig hebt.

Is dat echt waar? Jazeker! Het handboek bevat alle, maar dan ook écht alle, objectieve, praktische én vooral betrouwbare informatie die je als aanstaande ouders (zowel moeder als vader!) moet weten. Zo geeft het boek bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen die je als nieuwbakken ouders kunt hebben:

• Hoe leg je je kindje het beste aan?
  • Hoeveel moet je kindje de eerste dagen drinken?
  • Welke problemen kunnen er zijn en wat zijn daar passende oplossingen voor?
  • Hoe werkt het afkolven van moedermelk eigenlijk? En hoe bewaar en verwarm je moedermelk?
  • Inclusief persoonlijk kraamlogboek + checklist en tips wanneer je professionele hulp nodig hebt.
  • En nog veel meer!

Mijn mening over het boek

Op borstvoedingsgebied is Het nieuwe borstvoedingboek echt mijn bijbel. Want, en nu zal ik je een geheimpje verklappen, ondanks dat ik op dit moment ons vierde kindje aan de borst heb, ook ík heb zo nu en dan mijn twijfels. En ik kan je vertellen dat ik meer vertrouwen heb in de adviezen die in het boek gegeven worden dan in de adviezen die het consultatiebureau, en menig andere ‘professional’ geven. Ik had toen mijn oudste dochter geboren werd nota bene meer kennis over borstvoeding dan de kraamverzorgster…

Nog een persoonlijk voorbeeld ter illustratie. Ons vierde kindje werd op Koningsdag jongstleden geboren en door omstandigheden moesten we een week in het ziekenhuis verblijven. Wat was ik blij dat ik Het nieuwe borstvoedingboek van A-Z had gelezen. Ondanks dat er in het ziekenhuis dingen gebeurden die de borstvoeding in principe ondermijnen, wist ik door het boek precies wat ik moest doen om er voor te zorgen dat de borstvoeding ook deze keer ging lukken. Had ik die kennis niet gehad? Dan was ik in de eerste week al gestopt met de borstvoeding, terwijl dat totaal onnodig zou zijn geweest.

Mijn conclusie

Dus, als je het mij vraagt dan zou iedere aanstaande ouder (m/v) én zorgprofessional dit boek zeker moeten lezen. En natuurlijk kan het dan nog zo zijn dat je met de borstvoeding stopt, of er überhaupt niet aan begint. Ook prima. Maar je kunt alleen de juiste keuze maken als je de juiste informatie hebt ontvangen.

Heb jij je voorbereid op het geven van borstvoeding?