Boeken Literaire thriller

Op klaarlichte dag | Simone van der Vlugt

Op klaarlichte dag

De reünie was het eerste boek van Simone van der Vlugt dat ik las. Blij verrast door het boek vroeg ik mezelf af: lezen al haar boeken zo lekker weg? Vandaag mijn recensie over de winnaar van de NS Publieksprijs 2010: Op klaarlichte dag.

Het verhaal

Het boek begint met de introductie van Vincent. Hij is gewond geraakt in zijn boerderij en vraagt zich af waar zijn vriendin Nathalie uithangt? Het blijkt al snel dat Nathalie haar spullen heeft gepakt en met baby Robbie is vertrokken. Ze is vastbesloten om uit handen te blijven van de gewelddadige Vincent, en op weg naar het zomerhuis van haar vader, in Italië. Vincent is namelijk het type man die je niet tegen je wil hebben! Wat ze echter niet weet is dat hij een zendertje geplaatst heeft en haar dus met behulp van een volgsysteem in de gaten houdt.

Als Nathalie ontdekt dat ze zelfs in Italië niet veilig is, besluit ze met de trein terug te keren naar Nederland. Ze brengt een bezoek aan de begraafplaats waar ze Julia ontmoet. Julia werkt bij de recherche en biedt haar hulp aan. Ze zorgt ervoor dat Nathalie en Robbie een veilig onderkomen krijgen bij haar oma. Nadat de oma van Julia door een mysterieuze val van de trap om het leven komt, neemt het verhaal een plotselinge wending, en vallen de puzzelstukjes langzaam maar zeker op hun plaats.

Mijn conclusie

In tegenstelling tot De reünie had ik nu een aantal hoofdstukken nodig om in het verhaal te komen. Toch is ook Op klaarlichte dag wat mij betreft weer een pareltje die je zeker gelezen moet hebben. Ik vind het ontzettend knap (of is het eigenlijk zorgelijk te noemen?) dat iemand een verhaal kan schrijven met zulke bizarre wendingen. Na twee boeken gelezen te hebben van Simone van der Vlugt, kan ik wel zeggen dat ik er een favoriete schrijfster bij heb! De boeken zijn verschillend opgebouwd, het plot is totaal anders en toch vertonen ze ook overeenkomsten. Knap!

Specificaties

Titel: Op klaarlichte dag

Auteur: Simone van der Vlugt