Search here...
TOP
Kantoor/school

Ruim je bureau op dag | Opgeruimd staat netjes!

Ruim je bureau op dag; Met deze artikelen heb je altijd een opgeruimd bureau

Is je bureau een chaotisch slagveld? Troost je, je bent niet alleen. Niet voor niets is vandaag uitgeroepen tot nationale ‘Ruim je bureau op dag’. Samen opruimen helpt! Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker….

Praktische tips van opruimcoaches

Hoe kan je het meest effectief de bezem halen door opgestapelde troep op je bureau? We verdiepen
ons in de wereld van de opruimcoaches voor een paar praktische tips. Een opruimcoach word je niet
zomaar. Je dient er een opleiding van anderhalf jaar voor te volgen. Maar goed terug naar de tips.
Eventuele vragen van een opruimcoach aan een cliënt kunnen zijn:

  • Hoe lang heb je het al?
  • Wanneer heb je het voor het laatst gebruikt
  • Heb je er ruimte voor over?

Voor de zekerheid gaan we ook nog te rade bij opruimgoeroe Marie Kondo. Ze gaat er van uit dat het weggooien van overtollige spullen leidt tot een beter leven. Alles wat je afgelopen jaar niet hebt gedragen of gebruikt, dat moet weg. Uiteraard geldt dat niet voor je eigen administratie. Verder raadt Kondo aan om op te ruimen per categorie en voordat je iets definitief in de prullenbak gooit, is het wel belangrijk om te bedenken of je gelukkig wordt van een bepaald item. In je huis mogen alleen zaken voorkomen die je gelukkig maken…

Systematisch ordenen

Het lijkt me goed om op deze ‘Ruim je bureau op dag’ het bureau à la Kondo stijl systematisch uit te kammen. We beginnen met de cruciale administratie. Slingert de boel los op je bureau of is het georganiseerd in ordners of hangmappen. Mijn eigen administratie zit verstopt in diverse uitpuilende ordners. Gelukkig zijn kosten voor een nieuwe ordner niet hoog. Een fijne zwarte ordner (via bol.com) heb je al vanaf ongeveer €3,00. Word je gelukkiger van een andere kleur? Dan dien je iets dieper in de buidel te graven. Voor een paar euro meer heb je al een pracht exemplaar in het rood, het blauw of geel. Alle lopende administratie bewaar ik waarschijnlijk net als de rest van de wereld in een mooie tijdschriftencassette of brievenbak.

De kunst is niet zozeer het kopen. Een paar klikken op de muis en de doorzichtige of metalen tijdschriftencassette wordt al tot aan je voordeur gebracht, nee het is de beheersing. Zorg dat de brievenbak niet overstroomt en de hippe tijdschriftencassette niet muurvast komt te zitten met te veel handige documentenmappen. Misschien heb je wel een boekenrek nodig om al je ordners op te bergen. Dat is uiteraard ook zo geregeld, maar hang dat rek verdorie dan ook op. Uiteraard moet ‘t wel een rek zijn waar je gelukkig van wordt. Dat geeft weer bijkomende stress.

Gelukkiger mens?

Gelukt, je administratie is inmiddels gescheiden van de nog liggende stapels boeken, folders, kortingsbonnen, pennen, een verdwaald kledingstuk en verdikkeme de post van je partner. Ga ook nu niet tieren, zet je schrap en organiseer per categorie. Spullen van je partner belandden op zijn eigen bureau, kan ook hij gelijk aan de slag op deze ‘Ruim je bureau op dag’. Boeken moeten beneden in de boekenkast en niet in het boekenrek, want dat is nu immers een ordnerrek. We kopen toch nog maar een nieuwe opbergdoos met (gekleurd?) etiket, waarop het vervloekte woord overig komt te staan. Geen Kondo stijl, wel makkelijk.

Gelukkig is ‘Ruim je bureau op dag’ goed besteed: het bureaublad is weer zichtbaar geworden en triomfantelijk prijkt de deskplanner in het midden. Ben ik nu een gelukkiger mens dan voor deze opruimactie? Jazeker, want ik zie dat ik nodig een openstaande verkeersboete moet betalen en eindelijk geef ik me op voor de cursus Effectiviteit van The School of Life, gepland op 22 januari in Amsterdam.

Cheers iedereen!

 

Gerelateerd:

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *